Karton Ambalaj Sanayicileri Derneği (KASAD) tarafından 29 Eylül’de yapılan toplantının sponsoru Aras Grup oldu.
Karton Ambalaj Sanayicileri Derneği (KASAD) tarafından 29 Eylül’de yapılan toplantının sponsoru Aras Grup oldu. Toplantıda Aras Grup şirketleri Aras Makina, Met Etiket ve Met Kağıtçılık / MetPack hakkında KASAD üyelerine bilgi verildi ve Aras Makina tarafından temsil edilen Komori teknolojileri tanıtıldı.
Aras Makina ve Servis Hiz. A.Ş. Genel Müdürü Hamdi Kaymak, 1974 yılından bu yana basım ve ambalaj sektöründe 300 çalışanıyla faaliyet gösteren Aras Grup’un 2024 yılında 50. yılını sektörle birlikte kutlayacağını belirterek, Aras Grup şirketleri hakkında şunları söylüyor:
“Aras Makina dünya çapında baskı ve baskı sonrasına yönelik, aralarında teknoloji liderleri olan birçok firmanın mümessilliğini yürütüyor. Yine bu üretici firmalardan bazılarının Azerbaycan ve Gürcistan pazarlarında da temsilcilik faaliyetlerini gerçekleştiriyor.
Met Etiket 1996 yılından bu yana iç mekân, dış mekân ve endüstriyel reklam ürünleri tedarikine yönelik lider üretici firmaların temsilciliğini yürütüyor.
Met Kağıtçılık ağırlıklı olarak Bristol karton tedariki gerçekleştiriyor. MetPack, Met Kağıtçılık ticari yapılanması altında faaliyet gösteren üretim firmamız. Kırk bin metre kare üretim ve depo alanına sahip firma yılda 60 bin ton üretim yapıyor.
MetPack sektörel önemli fuarların tamamında katılımcı olarak yer alıyor. Bu sene Almanya’da gerçekleştirilen interpack fuarına katılan firma, Eylül’de İspanya’daki ECMA Kongresi’nde de katılımcı olarak yer aldı. Yine Ekim’de Avrasya Ambalaj İstanbul fuarında da katılımcı olarak yer alacak.”
MetPack hakkında bir video gösteriminin ardından Komori International Avrupa Bölge Satış Direktörü Moez Jebali bir sunum yaptı.
Sunumuna Komori ve Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. kuruluş yıl dönümünü kutladıklarına dikkati çekerek başlayan Moez Jebali, Komori’nin öz kaynak ve öz sermaye bakımından baskı makineleri üreticileri arasında en güçlü firma olduğunu vurguluyor. Komori’nin Avrupa merkezi Utrecht, Hollanda’da bulunuyor ve satış ve servisin yanı sıra demo merkezine de ev sahipliği yapıyor. Fransa, İtalya ve İngiltere’de kendi ofisleri olan Komori, 32 yıldır Türkiye’de Aras Grup ile çalışıyor ve 1200’ün üzerinde baskı makinesi şu anda sektörümüzde hizmet veriyor.
Ambalaj dünyasında gelişmeler, trendler ve zorluklara değinen Moez Jebali’ye göre ambalaj müşterisi daha karmaşık tasarımlar, daha çok renk sayısı, farklı malzemelere baskı, daha çekici ambalaj için katma değeri yüksek operasyonlar istiyor. Ambalaj pazarı daha güçlü ve zor rekabet barındırıyor ve matbaalara giderek daha az baskı sayıları talebi geliyor. Küresel markalar özellikle farklı ülkelerde ürettirdikleri ambalajlarda aynı kaliteyi, aynı standartlarda istiyorlar. Bunlar ambalaj üreticilerini bazı durumlarda zorlayan faktörler ve sürekli olarak daha yüksek kalite beklentisi var. Kalite söz konusu olduğunda problemli işler ambalaj müşterisi tarafından hiçbir şekilde kabul edilmiyor ve en küçük miktarda problemler bile geri çevirme veya cezalandırma vesilesi olabiliyor.
Ambalaj üretiminde hem müşteri hem de mevzuat yönünden üreticiler üzerinde ciddi bir baskı var. Plastikle ilgili şikayetlerin arttığını biliyoruz. Özellikle laminasyonlu malzemelerden olabildiğince kaçınma için AB mevzuatından kaynaklanan baskı artıyor. Kullanılan malzemelerde çevreye duyarlılık ve geri dönüşüm çok daha önemli hale geldi. Bununla ilgili gün geçtikçe yeni düzenlemeler devreye giriyor. AB’de UV baskılardan konvansiyonel baskılara doğru bir yönlendirme söz konusu. Ambalaj üretiminde enerji ve malzeme tasarrufu daha çok önemseniyor.
Moes Jebali, pazar rekabetinin ambalaj matbaacıları için birçok soru işaretini beraberinde getirdiğine işaret ediyor. Jebali bunları, renk ve içerik kontrolü için en iyi çözümü bulmak, çevre ile ilgili tüketici baskıları, kalifiye eleman sıkıntısı, mevzuata uyum, kâğıt firesini azaltma, yeni işler bulma, rekabette önde kalma, daha kısa işten işe geçiş sürelerini başarma, operasyonları geliştirme, geniş bir malzeme yelpazesini işleyebilme, yıkamaları azaltma veya hızlandırma, maliyetleri kısma, enerji kullanımını azaltma ve giderek daha düşük tirajlarla çalışma talebi olarak sıralıyor.
“Dolayısıyla ambalaj sektörü proseslerini iyileştirmek, rekabette güçlü kalabilmek, kârlılığını arttırabilmek anlamında sürekli araştırma geliştirme faaliyetleri içerisinde bu sorulara yanıt bulmaya çalışıyor” diyor ve şöyle devam ediyor: “Bu soru işaretleri zorunlu olarak yeni gelişmeleri gerekli kılıyor. Sektördeki tüm zorluklarla birlikte ambalaj sektöründeki büyüme de devam ediyor. ECMA Kongresi’nde sunulan verilere göre 2022’de 6 milyon 624 bin ton olan ambalaj üretimi 2027’de 7 milyon 119 bin tona (YBBO: %2.7) yükselecek.” ECMA’ya göre ambalaj pazarı 15 milyar euro civarında ve değer olarak sadece 45 milyon euro artış öngörülüyor, bunda da malzeme fiyatlarındaki düşüşün etkisi olacağı varsayılıyor. En çok ambalaj talebi gıda, ilaç ve sigaradan geliyor. ECMA verilerine göre ambalajın değişik dallarında beklenen büyüme oranları şöyle sıralanıyor: Soğutulmuş gıdalar %7,8, hazır gıdalar %5.5, unlu gıdalar %4.5, meşrubat ve bira %3.8, dondurulmuş gıdalar %3,6, toz içecekler %3.2 ve kozmetik – güzellik %3.2 oranlarında büyüyecek. Türkiye pazarında 2027’ye kadar 730 bin ton üretim, değer olarak 123 milyon euro tutarında bir artış bekleniyor. Bir araştırmaya göre daralmakta olan ticari baskı pazarında da ambalaj matbaacılığına yönelme eğilimi var ve bu eğilim de orta ölçekli ambalaj üreticileri üzerinde bir baskı yaratıyor. Ticari matbaaların % 57’si ambalaja yönelmiş ya da yönelme yolunda. İlaç ambalajı alanı bu baskıyı hissetmiyor çünkü bu alanda üretim yapabilmek için birçok sertifika almış olmak gerekiyor.
Moez Jebali şunları söylüyor:
“Bütün bu gelişmeler makine üreticilerini de daha verimli, daha yüksek kaliteli, daha işlevsel teknolojileri geliştirmeleri için zorluyor. Bugün üretimde yoğun olarak Pantone renkleri, özel renkler kullanıyoruz; iş değişiminde ünite yıkamaları, işten işe geçişler; zaman alan, maliyet yaratan süreçler. Yüksek oranlı üretim yapma, stok yapma zorunluluğu vb. durumlar çok yüksek maliyetlere neden oluyor ve şikayet konusu oluyor. Dolayısıyla rekabetçi kalabilmek için daha düşük maliyetlerde işten işe geçişleri, daha düşük tirajlarda üretim yapabilmeyi, mümkünse stoksuz çalışma organizasyonlarının hepsini rekabette güçlü kalabilmek için üretim maliyetlerini düşürmek amacıyla yapabilmek durumundayız.
Komori de bu hedeflere yönelik teknoloji geliştirmeye devam ediyor. Bizim akıllı renk sistemi diye tanımladığımız, gamut aralığının daha yüksek değerlere ulaşması konusunda Komori’nin bazı yoğun çalışmaları var. Renk gamutunu arttırabilmek için yeşil ve violet, daha da geniş bir renk gamutu serisine ulaşabilmek için portakal rengini de Smart Color sistemine ekleyen Komori, bu alanda yoğun çalışıyor. Tabii bu yüksek gamut seviyesi için ünite sayımızın da yeterli olması gerekiyor. Böyle bir durumda renk gamutu, işten işe geçişler ve hız anlamında ciddi avantajlar sağlıyoruz. Bu her işten işe geçişte yıkama ihtiyacını da ortadan kaldırabiliyor ve işten işe geçişler çok daha kısalabiliyor. Baskı makinemizin verimliliği artıyor, daha az solvent kullanılıyor. İşe başlangıçta daha az fireler veriliyor. Bunlar daha düşük maliyetle üretim ve özellikle düşük tirajlarda ciddi maliyet ve zaman avantajları getiriyor. Aynı işin farklı baskıları ya da farklı görsellerle baskılarda iç içe tek bir montajla birden farklı renk ya da görseli tek bir iş olarak basabiliyoruz.
Yüksek renk gamutu çalışmaları çoğu matbaa uzmanı tarafından bilinen bir alan ama kullanım zorlukları var ve matbaanın iş yapısı her zaman ona müsait olamayabiliyor. Komori bunu kolaylaştırma anlamında bazı farklı çözümler geliştirdi. Komori’nin geniş renk gamutu çalışmalarında bir hayli birikim ve deneyimi var. Bunu özellikle makine kurulumları ve eğitimlerinde, matbaanın özel zorluklarını da dikkate alarak operatörlere aktarmaya çalışıyor. Özellikle nemlendirme sistemlerinde sadece Komori’ye ait çok özel bir teknoloji var. Bu, yüksek renk gamutu çalışmalarında operatöre ciddi kolaylıklar sağlıyor. Yine nokta kazancı, Komori’nin özel geliştirdiği renk bar dizaynı, hepsini kontrol için, operatöre mümkün olduğu kadar az müdahale imkânı veren kontrol yazılımı, otomatik olarak birçok renk düzeltmesini, yeni renk yaratımını, kontrol ederek, düzeltme yaparak gerçekleştiriyor.”
Moez Jebali, sunumunun devamında Komori’nin muhtelif ambalaj baskı makineleri konfigürasyonları hakkında bilgi verdi ve soruları yan